16/07/2024

SUBIECTUL  I. A, EX 9

Putem asocial textul liric cu un text narativ sau cu un text dramatic.

Trebuie sa selectati o secventa sau, eventual, un fragment din textul cu care asociati. Nu trebuie sa va referiti la textul integral dat la examen. Un raspuns corect ofera suficiente detalii si prezinta valoarea numita (intre 90 si 100 de cuvinte).

Exprimarea trebuie sa fie cat mai clara si concisa. Revizuiti/corectati textul astfel incat sa nu existe greseli de ortografie si punctuatie.

VALORI CULTURAL/MORALE:

FamiliaPrieteniaTraditiaCurajulArta
PerseverentaTolerantaCalatoriaCunoastereaLibertatea
EducatiaRespectulBunatateaLecturaEmpatia

LECTURA: “Fram, ursul polar”, Cezar Petrescu – rezumatul secventei selectate

De dragul lui Fram, Petrus devine pasionat de lecturile despre ursii polari si expeditii polare, insa nu are suficiente carti. Baiatul imprumuta carti pe aceste teme de la batranul profesor, bunicul fetitei cu parul balai. Cand citeste, Petrus este cu totul captivat de lectura, simtind emotiile si trairile exploratorilor: sufera de foame si de frig impreuna cu ei sau se bucura cand descopera un taram necunoscut.

CALATORIA: “Ciresarii”, Constantin Chirita – rezumatul secventei selectate

Ciresarii se intalnesc la Ursu, insa Lucia soseste cu intarziere. Alaturi de ea este si tatal acesteia, doctoral Istrate. Copiii ii marturisesc acestuia ca s-au pregatit intenspentru o expeditie stiintifica, in care isi propun sa imbunatateasca si sa completeze harta regiunii. Copiii recunosc ca vor explora si pestera si ii cer doctorului sa fie discret. El apreciaza seriozitatea cu care s-au pregatitsi le ofera o trusa medicala.

CUNOASTEREA: “Ciresarii”, Constantin Chirita – rezumatul secventei selectate

Ciresarii ii spun doctorului Istrate ca planuiesc o expeditie stiintifica cu scopul de a acoperi lacunele hartii si de a o completa. Cand tatal Luciei ii intreaba despre explorarea pesterii, acestia recunosc ca o vor explora si ii cer sa nu le spuna celorlalti parinti.

CUNOASTEREA: “Romanul adolescentului miop”, Mircea Eliade – rezumatul secventei selectate

Pentru adolescent, literatura este atat o forma de a cunoaste lumea, cat si de a se cunoaste pe sine. In ipostaza de creator, baiatul are intotdeauna in vedere si asteptarile cititorilor, de aceea isi propune sa construiasca in romanul sau, un personaj feminine verosimil si, in acest sens, se documenteaza.

FAMILIA: “Mara”, Ioan Slavici – rezumatul secventei selectate

Mara este o femeie vaduva si mama devotata, care munceste din greu pentru ea si pentru copiii ei. Mara strange banii castigati peste zi in trei ciorapi: unul pentru batranete, unul pentru fata ei, Persida, si altul pentru Trica. Ea este fericita atunci cand reuseste sa puna in fiecare ciorap macar cate un banut.

LIBERTATEA: “Scatiul si stapanul sau”, Anton Holban – rezumatul secventei selectate

Boris este un scatiu care este eliberat de stapanul sau odata cu venirea primaverii. Barbatul isi doreste ca pasarea sa aiba sansa de a trai in libertate, de aceea decide sa-l elibereze intr-un loc sigur: padurea unei manastiri. Acestea se teme pentru viitorul Boris, dar considera ca pasarea merita sa fie fericita in libertate.

PRIETENIA: “Scatiul si stapanul sau”, Anton Holban – rezumatul secventei selectate

Scatiul Boris si stapanul acestuia isi petrec sarbatorile de iarna impreuna, barbatul oferindu-I cadouri, ca unui prieten drag. Cand vine primavera si aude cantecele vesele ale pasarilor, barbatul decide sa-l elibereze pe Boris, gestul sau fiind unul altruist si prietenesc.

EDUCATIA: “Romanul adolescentului miop”, Mircea Eliade – rezumatul secventei selectate

Unul dintre motivele pentru care adolescentul vrea sa scrie romanul, este dorinta sa de a castiga respectul profesorilor. Adolescentul spera ca romanul il va ajuta sa evite corigentele la matematica si limba germana. Cand este ascultat de profesorul Vanciu la matematica, baiatul nu stie sa rezolve problemele si primeste insuficient. Acest calificativ il ingrijoreaza mai mult decat vrea sa le arate colegilor sai.

TRADITIA: “Amintiri din copilarie”, Ion Creanga – rezumatul secventei selectate

In ultima zi a anului, Nica impreuna cu alti baieti din sat, decid sa mearga la urat. Mai intai, ei merg la popa Oslobanu care locuia in capul satului si se pun la fereastra, dupa obiceiul locului, pentru a incepe sa cante. Parintele insa ii cearta si ii alunga, iar baietii o iau la goana. Merg apoi la Vasile Anitei si iarasi se asaza la fereastra, insa sunt alungati si de data aceasta. Infrigurati, baietii promit ca vor merge la urat si anul urmator si se despart.

RESPECTUL: “Romanul adolescentului miop”, Mircea Eliade – rezumatul secventei selectate

Romanul lui Mircea Eliade este o lucrare ce exploreaza viata si framantarile tinerilor, cu accent pe formarea identitatii si a valorilor morale intr-o perioada de tranzitie si descoperire personala. Respectul, ca valoare morala, este un aspect central ce este ilustrat prin relatiile interpersonale ale personajelor, reflectand dinamica sociala si individuala a adolescentei. Personajul principal este motivat in scrierea romanului de dorinta de a castiga respectul profesorilor sai.

CURAJUL: “Sanziana si Pepelea”, Vasile Alecsandri – rezumatul secventei selectate

Sanziana este rapita de zmeu si fortata de acesta sa se casatoreasca cu dansul. Iesind din palatul in care a fost inchisa, are curajul de a spune deschis ca il uraste din toata inima, ca ii dispretuieste familia si prietenii si ca nu va accepta nicioadata sa se casatoreasca cu el. Sinceritatea ei este o dovada clara de curaj. Pepelea il provoaca pe zmeu la lupta, incercand sa fie si el invitat la nunta. Desi stie ca zmeul este mai puternic, Pepelea nu se sperie si reuseste sa invinga prin inteligenta, speriindu-l pe zmeu ca il va arunca in nori.

BUNATATEA: “Batranul cel bun din strada Sperantei”, Ileana Vulpescu – rezumatul secventei selectate

Domnul Manoila este un batran de 78 de ani care decide sa faca cat mai mult bine pentru a lasa o mostenire cat mai insemnata. Acesta ii ajuta pe vecinii sai strangand rufele, udand florile, facand focul si comparand lapte. Alteori merge in statia de tramvai si ii ajuta sa urce pe cei cu bagaje. Batranul este multumit numai atunci cand se simte obosit, ajutand cat mai multi oameni.

ARTA: “Romanul adolescentului miop”, Mircea Eliade – rezumatul secventei selectate

Adolescentul isi propune sa scrie un roman al carui erou sa fie el insusi. Isi doreste ca romanul sa fie cerebral si sa atraga interesul cititorilor. De aceea, vrea sa construiasca un personaj feminin si se documenteaza in acest sens, cerandu-I ajutorul lui Dinu si urmarind-o pe verisoara lui Vally. Ca un adevarat scriitor, baiatul se intreaba la fiecare pas, ce asteptari au cititorii lui.

EMPATIA: “Batranul cel bun din strada Sperantei”, Ileana Vulpescu – rezumatul secventei selectate

Cand vecinii carora le cumpara lapte ii reproseaza ca acesta este branzit, domnul Manoila il intelege si decide sa fie mai atent, astfel incat oamenii sa fie multumiti. Intalnindu-se cu copii care alearga cu sireturi desfacute, domnul Manoila ii opreste si le explica scurt si cu blandete, care sunt pericolele la care se expun. Batranul dovedeste astfel ca se poate pune in situatia copiilor si le intelege nevoile.

PERSEVERENTA: “Tot inainte”, Ioana Nicolae – rezumatul secventei selectate

Arsenia, o fetita care trece in clasa a V-a, culege zmeura alaturi de tatal ei, pentru a castiga bani cu care sa-si cumpere rechizite si haine noi pentru scoala. Desi este dificil, ea nu renunta si culege cinci kilograme de zmeura pe care le duce ea insasi in spate, la Centrul de Colectare si castiga 35 de lei. Tata lei este foarte mandru de ea.

RESPECTUL PENTRU NATURA: “Macii”, Magda Isanos – rezumatul secventei selectate

In acest text poetic, vocea lirica isi exprima admiratia fata de frumusetea si delicatetea macilor, descrisi prin asociere cu focul. Poetul constientizeaza efemeritatea naturii si regreta culegerea macilor, caci acestia se ofilesc si mor. Admiratia pentru campul plin de maci si tristetea inspirata de imaginea dezolanta a campului lipsit de maci, subliniaza respectul pentru natura.

TOLERANTA/ACCEPTAREA: “Prieten cu umbra”, Calin Torsan – rezumatul secventei selectate

In timpul pauzei copiii isi iau masa, insa Nimo nu are un pachet pregatit de acasa. Vazandu-l, Imran il invita sa manance impreuna ceea ce i-a pregatit mama sa. Cei doi baieti discuta despre  mancarurile specific siriene, iar Imran ii prezinta denumirea si compozitia acestora. Desi apartin unor culturi total diferite, baietii se apropie si se imprietenesc.

Valori-culturale-si-morale-studocu

sursa studocu.com / facebook.com/groups/770015044763150/posts/794016922362962/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *